.widget.ContactForm { display: none; }

Σελίδες

Παρασκευή 13 Σεπτεμβρίου 2013

Αρχαιολογικό Μουσείο Ολυμπίας




Αρχαιολογικό Μουσείο Ολυμπίας

Το Αρχαιολογικό Μουσείο της Ολυμπίας, από τα σημαντικότερα της Ελλάδας, παρουσιάζει τη μακραίωνη ιστορική εξέλιξη ενός από τα πιο σημαντικά ιερά της αρχαιότητας, που ήταν αφιερωμένο στον Δία, και αποτέλεσε την κοιτίδα των Ολυμπιακών Αγώνων. Περιλαμβάνει τη μόνιμη έκθεση ευρημάτων από τις ανασκαφές στο χώρο της Άλτεως, που χρονολογούνται από τα προϊστορικά έως και τα πρώτα χριστιανικά χρόνια. Από το σύνολο των εκθεμάτων, που είναι ανεκτίμητης αξίας, πιο σημαντική είναι η έκθεση των γλυπτών, για την οποία είναι κυρίως γνωστό το μουσείο, καθώς και η συλλογή χάλκινων αντικειμένων, που είναι η πλουσιότερη στον κόσμο και απαρτίζεται από όπλα, ειδώλια και άλλα αντικείμενα, ενώ ιδιαίτερα σημαντικά είναι και τα ευρήματα της μεγάλης πηλοπλαστικής.
Το κτιριακό συγκρότημα του Μουσείου αποτελείται από εκθεσιακούς, βοηθητικούς και αποθηκευτικούς χώρους. Ο εκθεσιακός χώρος περιλαμβάνει τον προθάλαμο και δώδεκα αίθουσες, που όλες φιλοξενούν τη μόνιμη έκθεση ευρημάτων, που προέρχονται από την Άλτι. Οι βοηθητικοί-λειτουργικοί χώροι για την εξυπηρέτηση των επισκεπτών (αναψυκτήριο, χώροι υγιεινής κ.ά.) βρίσκονται στην ανατολική πτέρυγα του Μουσείου, ενώ το πωλητήριο λειτουργεί σε ξεχωριστό οικοδόμημα, ανάμεσα στο μουσείο και στον αρχαιολογικό χώρο. Το Μουσείο διαθέτει αποθηκευτικούς χώρους, που καταλαμβάνουν τμήμα της ανατολικής πτέρυγας και του υπογείου, καθώς και εργαστήρια συντήρησης πήλινων, χάλκινων, λίθινων αντικειμένων, ψηφιδωτών και μικροευρημάτων. Το Αρχαιολογικό Μουσείο Ολυμπίας, που εποπτεύεται από τη Ζ' Εφορεία Προϊστορικών και Κλασικών Αρχαιοτήτων, αποτελεί ένα ζωντανό οργανισμό, ο οποίος, ιδίως μετά την αναμόρφωσή του το 2004, με την ευκαιρία των Ολυμπιακών Αγώνων της Αθήνας, φιλοδοξεί να παρουσιάσει στον επισκέπτη τη μακραίωνη ιστορία του ιερού, σύμφωνα με τις νέες μουσειολογικές αντιλήψεις.

Ιστορικό

Wilhelm Dorpfeld
Το Αρχαιολογικό Μουσείο της Ολυμπίας, γνωστό και ως Νέο Μουσείο, για να διαχωρίζεται από το παλαιότερο, οικοδομήθηκε την περίοδο 1966-1975 σε σχέδια του αρχιτέκτονα Πάτροκλου Καραντινού. Μέχρι τότε λειτουργούσε το Παλαιό Μουσείο, που λεγόταν «Σύγγρειον», αναγέρθηκε με δωρεά του εθνικού ευεργέτη Ανδρέα Συγγρού. Το μουσείο αυτό είχε κτιστεί το 1885, σε νεοκλασικό ρυθμό, στο λόφο δυτικά της Άλτεως, αλλά είχε παρουσιάσει αρκετές φθορές λόγω των μεγάλων σεισμών, που κατά καιρούς έπληξαν την περιοχή. Εκτός από αυτό, ο μεγάλος αριθμός νέων ευρημάτων από τις συνεχιζόμενες ανασκαφές του Γερμανικού Αρχαιολογικού Ινστιτούτου, επέβαλε την ίδρυση ενός μεγαλύτερου μουσείου στην Ολυμπία. Η πρωτοποριακή για την εποχή της έκθεση στο Νέο Μουσείο έγινε από τον τότε Έφορο Αρχαιοτήτων Νικόλαο Γιαλούρη, την Ισμήνη Τριάντη, τον αείμνηστο Στ. Τριάντη, γλύπτη και συντηρητή, και τους συνεργάτες τους. Τα αντικείμενα μεταφέρονταν σταδιακά από το Παλαιό Μουσείο και τα εγκαίνια της έκθεσης έγιναν το 1982, από την τότε Υπουργό Πολιτισμού Μελίνα Μερκούρη. Μόνο η έκθεση του αγάλματος της Νίκης του Παιωνίου πραγματοποιήθηκε αργότερα, το 1994.

Τριάντα χρόνια αργότερα, και λόγω των Ολυμπιακών Αγώνων της Αθήνας του 2004, κρίθηκε απαραίτητο να εκτεθούν με νέο τρόπο τα ευρήματα της Ολυμπίας, κυρίως τα χάλκινα αντικείμενα και η συλλογή των ρωμαϊκών γλυπτών. Το Σεπτέμβριο του 2003 τα αρχαία της έκθεσης απομακρύνθηκαν για να υλοποιηθούν οι εργασίες επανέκθεσης, στο πλαίσιο των οποίων πραγματοποιήθηκε μεγάλο πρόγραμμα επισκευών κι επεκτάσεων στο κτίριο, στους εκθεσιακούς, βοηθητικούς και αποθηκευτικούς χώρους. Το μουσείο παρέμεινε κλειστό για ενάμισι χρόνο και στις 24 Μαρτίου 2004 έγιναν τα εγκαίνια της νέας έκθεσης, που σε γενικές γραμμές ακολούθησε τη φιλοσοφία και τις αρχές της προηγούμενης. Αναμορφώθηκαν η προϊστορική συλλογή, η συλλογή χάλκινων και η συλλογή της μεγάλης πηλοπλαστικής, ενώ δημιουργήθηκε μια νέα αίθουσα για το εργαστήριο του Φειδία.

Διευρύνθηκε η αίθουσα του Ερμή, προκειμένου να «αναπνεύσει» το άγαλμα, που εκτίθεται με νέα πρωτοποριακή αντισεισμική προστασία, εκτέθηκαν με νέο τρόπο τα ελληνιστικά ευρήματα, καθώς και η συλλογή ρωμαϊκών αγαλμάτων, ενώ στην τελευταία αίθουσα του μουσείου, όπου στην παλαιότερη έκθεση βρισκόταν η συλλογή για τους Ολυμπιακούς Αγώνες, δημιουργήθηκε εξ ολοκλήρου νέα έκθεση με ευρήματα που αφορούν στο τέλος της ζωής αυτού του αρχαιολογικού χώρου. Η παλιά χαλκοθήκη (αποθήκη), στην ανατολική πτέρυγα, διαμορφώθηκε σε αναψυκτήριο, και στα παλιά γραφεία της Ζ' Εφορείας Προϊστορικών και Κλασικών Αρχαιοτήτων, που ήταν επίσης στην ανατολική πτέρυγα, έγιναν επισκευές και διαμορφώσεις για να μεταφερθεί εκεί η χαλκοθήκη. Σε όλες τις αίθουσες τοποθετήθηκαν νέες μοντέρνες προθήκες με νέο τεχνητό φωτισμό και το μουσείο εφοδιάσθηκε με σύστημα κλιματισμού-εξαερισμού. Διαμορφώσεις πραγματοποιήθηκαν και στον περιβάλλοντα του μουσείου χώρο και το πωλητήριο μεταφέρθηκε σε ειδικά διαμορφωμένο κτίριο μεταξύ του μουσείου και του αρχαιολογικού χώρου.
Μόνιμη έκθεση
Μέσα από την πληθώρα των ευρημάτων, που παρουσιάζονται στη μόνιμη έκθεση του Αρχαιολογικού Μουσείου Ολυμπίας, ο επισκέπτης παρακολουθεί τη χρονολογική εξέλιξη και την ιστορία της Ολυμπίας, από την Πρώιμη Εποχή του Χαλκού έως και τον 6ο-7ο αιώνα μ.Χ. Εξέχουσα θέση κατέχει ο γλυπτός διάκοσμος του ναού του Δία, τα αετώματα και οι μετόπες, που αποτελούν τα σημαντικότερα δείγματα αυστηρού ρυθμού στην ελληνική τέχνη. Από τα πλέον σημαντικά εκθέματα είναι η Νίκη του Παιωνίου, καθώς και ο Ερμής του Πραξιτέλη. Στο μουσείο φιλοξενείται η πλουσιότερη συλλογή χάλκινων αντικειμένων στον κόσμο.

Η έκθεση, που πρόσφατα αναμορφώθηκε, είναι χρονολογικά δομημένη και καταλαμβάνει τις δώδεκα αίθουσες του εκθεσιακού χώρου. Σκοπός της είναι η καλύτερη προβολή των εκθεμάτων, η πληρέστερη πληροφόρηση με απλό και ταυτόχρονα επιστημονικό τρόπο, αλλά και η καλύτερη παροχή υπηρεσιών στον επισκέπτη, σύμφωνα με τις αρχές της σύγχρονης μουσειολογίας. Παρέχει πλήρη εικόνα της ιστορικής εξέλιξης του ιερού αλλά και της λαμπρής πορείας της αρχαίας ελληνικής τέχνης και προσφέρει πλήρη ενημέρωση για τα εκθέματα με τη βοήθεια του πλούσιου εποπτικού υλικού, όπως κείμενα, σχέδια, χάρτες, φωτογραφίες, αναπαραστάσεις και προπλάσματα μνημείων.


Ενότητες της έκθεσης
Οι προϊστορικοί χρόνοι στην Ολυμπία (αίθουσα 1)
Η εισαγωγή στην ιστορία της Ολυμπίας γίνεται στην πρώτη αίθουσα, όπου εκτίθενται ευρήματα της προϊστορικής εποχής. Πρόκειται για κεραμικά και λίθινα εργαλεία, κυρίως της Πρωτοελλαδικής ΙΙ και ΙΙΙ περιόδου (2700-2000 π.Χ.) και για τη διεξοδική παρουσίαση του τύμβου του Πελοπίου, του οποίου το πρόπλασμα εκτίθεται στο κέντρο της αίθουσας. Η συνέχιση κατοίκησης του χώρου προβάλλεται μέσα από τα ευρήματα της μυκηναϊκής εποχής (1600-1100 π.Χ.), πήλινα, λίθινα,χάλκινα αντικείμενα και κοσμήματα, προερχόμενα από θαλαμωτούς τάφους που αποκαλύφθηκαν στην περιοχή του μουσείου.


Γεωμετρική-αρχαϊκή εποχή (αίθουσα 2)
Η ενότητα περιλαμβάνει την πλούσια συλλογή από χάλκινα αντικείμενα των γεωμετρικών και αρχαϊκών χρόνων, που ήταν αναθήματα στο ναό του Δία και αποτελούν μέρος μόνο της πολυπληθούς συλλογής του Μουσείου, που είναι η πλουσιότερη στον κόσμο. Ειδώλια ανθρώπων και ζώων, χάλκινα σφυρήλατα ελάσματα, λέβητες και τρίποδες, άλλα σκεύη και εξαρτήματα, γρύπες και σειρήνες, μοναδικά έργα κοροπλαστικής, είναι τα αντικείμενα εκείνα που δηλώνουν τη μεγαλειώδη πορεία της Ολυμπίας την περίοδο αυτή.

Ξεχωριστή θέση κατέχει ο αμυντικός και επιθετικός οπλισμός, κράνη, κνημίδες, επισήματα ασπίδων και περίτεχνοι θώρακες, που είχαν αφιερωθεί στο Δία. Εκτίθεται, ακόμη, το πήλινο ακρωτήριο του Ηραίου, ενώ το λίθινο αρχαϊκό κεφάλι της Ήρας εισάγει τον επισκέπτη στη μεγάλη πλαστική.

Ύστερη αρχαϊκή εποχή και αρχιτεκτονική πλαστική (αίθουσα 3)
Εκτίθενται κεραμική, χάλκινα κοσμήματα και σκεύη, καθώς και ορισμένα από τα πιο αξιόλογα αρχιτεκτονικά μέλη διαφόρων μνημείων, που φέρουν γραπτή διακόσμηση. Μεταξύ αυτών ξεχωρίζουν το αέτωμα του θησαυρού των Μεγαρέων,το γείσο του θησαυρού των Γελώων και ένας λέοντας-υδρορροή.


Αυστηρός ρυθμός (αίθουσα 4)
Εντυπωσιακά είναι τα έργα της μεγάλης πηλοπλαστικής, που παρουσιάζονται σε αυτή την ενότητα, με σημαντικότερο το σύμπλεγμα Δία-Γανυμήδη. Εκτίθενται, ακόμη, ένας πολιορκητικός κριός, το κράνος του Μιλτιάδη και δύο κράνη του Ιέρωνα.


Γλυπτός διάκοσμος του ναού του Δία (αίθουσα 5)
Στη μεγάλη κεντρική αίθουσα εκτίθενται οι μοναδικές μαρμάρινες αετωματικές συνθέσεις και οι μετόπες από το ναό του Δία, τα πλέον αντιπροσωπευτικά δείγματα αυστηρού ρυθμού, που αποτελούν τη πιο σημαντική εκθεσιακή ενότητα του μουσείου.

Ανατολικό αέτωμα
Δυτικό αέτωμα

Νίκη του Παιωνίου (αίθουσα 6)
Στη μικρή αίθουσα δεσπόζει το άγαλμα της Νίκης, δημιούργημα του γλύπτηΠαιωνίου, από τα πιο λαμπρά έργα της κλασικής περιόδου.


Ο Φειδίας και το εργαστήριό του (αίθουσα 7)
Μία αίθουσα είναι αφιερωμένη στο γλύπτη Φειδία και στην κατασκευή του περίφημου έργου του, του χρυσελεφάντινου αγάλματος του Δία, ένα από τα 7 θαύματα του αρχαίου κόσμου. Εκτίθενται μήτρες, εργαλεία, κεραμική, το περίφημοκύπελλο του Φειδία, ζωγραφική αναπαράσταση του αγάλματος, το πρόπλασμα του εργαστηρίου και άλλα αντικείμενα που βρέθηκαν στο χώρο του εργαστηρίου.


Ερμής του Πραξιτέλη (αίθουσα 8)
Το εντυπωσιακό άγαλμα του Ερμή, έργο του γλύπτη Πραξιτέλη, είναι ο κυριότερος εκπρόσωπος της τέχνης στο τέλος του 4ου αιώνα π.Χ. Εκτίθεται στο κέντρο της αίθουσας και προστατεύεται με πρωτοποριακό αντισεισμικό σύστημα που έχει τοποθετηθεί στη βάση του.


Ύστερη κλασική και ελληνιστική εποχή (αίθουσα 9)
Παρουσιάζονται ευρήματα των υστεροκλασικών και ελληνιστικών χρόνων από την Ολυμπία, όπως κεραμικά, γλυπτά και αρχιτεκτονικά μέλη.


Ρωμαϊκά γλυπτά (αίθουσες 10-11)
Εκτίθεται η ιδιαίτερα πλούσια συλλογή των γλυπτών της ρωμαϊκής εποχής. Εξέχουσα θέση κατέχουν τα αγάλματα από το Νυμφαίο του Ηρώδη του Αττικού, που έχουν τοποθετηθεί στον καμπύλο τοίχο της αίθουσας 10, έτσι ώστε να προσεγγίζουν την αρχική τους θέση στο μνημείο.


Τα τελευταία χρόνια της ζωής του ιερού (αίθουσα 12)
Η παρουσίαση της ιστορίας του ιερού ολοκληρώνεται με τα εκθέματα της τελευταίας αίθουσας, που αντιπροσωπεύουν τους τελευταίους αιώνες κατοίκησης στην περιοχή από το 2ο αιώνα μ.Χ. έως τον 6ο-7ο αιώνα μ.Χ., οπότε και εγκαταλείφθηκε ο χώρος. Πρόκειται για πήλινα, χάλκινα, σιδερένια και γυάλινα ευρήματα κάθε είδους.

από ΣΕΛΙΔΕΣ ΙΣΤΟΡΙΑΣ και ΕΠΙΣΤΗΜΗΣ

  

Στο διαδίκτυο ψηφιακές συλλογές του Μουσείου Ολυμπίας


από ΠΡΩΙΝΗ ΕΝΗΜΕΡΩΣΗ

Πολιτιστικοί θησαυροί στον κυβερνοχώρο
Τα μουσεία αποτελούν «αποθήκες» γνώσης και πολιτισμού. Φιλοξενούν εκείνα τα στοιχεία του παρελθόντος αλλά και του παρόντος που χαρακτηρίζουν ένα έθνος και διαμορφώνουν την πολιτιστική του ταυτότητα.

Το διαδίκτυο αποτελεί ένα «παράθυρο» στον κόσμο. Μέσα από αυτό και με την εξέλιξη της τεχνολογίας έφτασε και η ψηφιοποίηση του υλικού των πολιτιστικών ιδρυμάτων, όπως των βιβλιοθηκών, των αρχείων και, στη συγκεκριμένη περίπτωση, των μουσείων. Το Υπουργείο Πολιτισμού συγκέντρωσε σε ένα δίγλωσσο δικτυακό τόπο, ένα μέρος από τα ευρήματα των Μουσείων, το οποίο μάλιστα παρουσιάζεται στην ιστοσελίδα του. Σε αυτήν την κατηγορία της ψηφιοποίησης, παρουσιάζονται αρκετά από τα εκθέματα που φιλοξενούνται στις συλλογές του Αρχαιολογικού Μουσείου της Ολυμπίας. Έτσι ο διαδικτυακός επισκέπτης, ακόμα κι αν δεν έχει πατήσει ποτέ το πόδι του στην Αρχαία Ολυμπία μπορεί να γνωρίσει από κοντά πολλά από τα αρχαιολογικά του ευρήματα και να λάβει τις σχετικές πληροφορίες. Φυσικά, η διαδικτυακή περιήγηση είναι… σταγόνα στον ωκεανό μπροστά στον πλούτο των αρχαιολογικών ευρημάτων που διαθέτει το Μουσείο της Ολυμπίας, ωστόσο μπορεί να πάρει μια μικρή γεύση του τι θα δει όταν το επισκεφθεί σε real time.
Οι ψηφιακές συλλογές της Αρχαιολογικής Υπηρεσίας  του Υπουργείου Πολιτισμού και Τουρισμού παρουσιάζουν ανασκαφικά ευρήματα και εκθέματα των σημαντικότερων δημόσιων αρχαιολογικών μουσείων της χώρας, που αποτυπώνουν το εύρος και την ποικιλομορφία του ελληνικού πολιτισμού. Προβάλλονται μεταξύ άλλων χαρακτηριστικά έργα γλυπτικής, ζωγραφικής, μεταλλοτεχνίας, μικροτεχνίας, αγγεία, ψηφιδωτά, χαρακτικά, μολυβδόβουλλα, επιγραφές και νομίσματα διαφορετικών χρονολογικών περιόδων και ρυθμών.
Στην διαδικτυακή παρουσίαση των αρχαιολογικών εκθεμάτων του Μουσείου Αρχαίας Ολυμπίας, καλύπτονται μέσα από τις  ψηφιακές συλλογές με αντιπροσωπευτικά δείγματα οι εξής αρχαιολογικές περίοδοι: Από το 950 π.χ- 480 π.χ όπου παρουσιάζονται κυρίως αγγεία με την ιστορική τους περιγραφή. Από το 480 π.χ – 323 π.χ εδώλια και αγγειοπλαστική, από το 323 π.χ – 31 π.χ με δείγματα αγγείων, έργα Πλαστικής και αγάλματα και από το 31 π.χ – 400 μ.χ με έργα Πλαστικής και κυρίως αγάλματα.
Οι ψηφιακές συλλογές αποτελούν μία άριστη μηχανή αναζήτησης όπου μπορεί ο κάθε ενδιαφερόμενος να αναζητήσει με κριτήρια:
  • Μουσεία
  • Κατηγορία
  • Είδος ευρήματος
  • Χρονική περίοδος
Το μέγεθος των φωτογραφιών είναι μικρό και οι πληροφορίες πλούσιες για εκπαιδευτική κυρίως χρήση από μαθητές και φοιτητές.

Πάντως η ανταπόκριση του κοινού είναι εντυπωσιακή. Ορισμένα μουσεία απαριθμούν περισσότερες επισκέψεις στον Κυβερνοχώρο παρά στον φυσικό χώρο, με το κοινό των ψηφιακών μουσείων να υπολογίζεται σε περισσότερο από 1 δισεκατομμύριο παγκοσμίως.
Εξάλλου, για την  ανάδειξη της πολιτιστικής μας κληρονομιάς αξιοποιούνται  προγράμματα, όπως είναι το Πρόγραμμα «Κοινωνία της Πληροφορίας». Με το Πρόγραμμα αυτό, ψηφιοποιήθηκαν και ψηφιοποιούνται δεκάδες μουσεία και ιδιωτικές συλλογές και αναδεικνύεται ο ελληνικός πολιτισμός μέσω του Διαδικτύου.

Το πρόγραμμα ψηφιοποίησης «Πολέμων»
Η πρώτη προσπάθεια ψηφιοποίησης έγινε με το πρόγραμμα του Εθνικού Αρχείου Μνημείων "Πολέμων", που εκπονήθηκε από τη Διεύθυνση Αρχείου Μνημείων και Δημοσιευμάτων, σε συνεργασία με το Ινστιτούτο Πληροφορικής του Ιδρύματος Τεχνολογίας και Έρευνας, στο πλαίσιο του Γ' ΚΠΣ. Κατά την διάρκειά του, καταγράφηκαν και ψηφιοποιήθηκαν περίπου 140.000 κινητά μνημεία, ενώ άλλα 120.000 αντικείμενα απέκτησαν ψηφιακή θέση και όνομα μέσα από διαφορετικά προγράμματα.

Το έργο υλοποιείται ήδη και ολοκληρώνεται το 2014, έχει προϋπολογισμό 8 εκατομμύρια ευρώ και είναι ενταγμένο στο ΕΣΠΑ.

Δύο είναι οι κύριοι στόχοι του: Η προβολή των κινητών μνημείων -μέσω ψηφιακής πύλης η οποία θα δίνει τη δυνατότητα πρόσβασης, άλλοτε ελεύθερης άλλοτε περιορισμένης- και, φυσικά, η προστασία τους. Γι' αυτό και η καταγραφή τους θα ξεκινήσει από μικρές συλλογές, οι οποίες μέχρι σήμερα δεν είχαν την ευκαιρία "να βγουν προς τα έξω".

Είναι όμως όλα τα κινητά αντικείμενα των μουσείων και συλλογών των Εφοριών μόνο 500.000; Φυσικά όχι. Αλλά ο χρόνος και τα χρήματα που αντιστοιχούν στο συγκεκριμένο έργο δεν φτάνουν για περισσότερα. Σίγουρα όμως επαρκούν για μια καταγραφή που πρέπει να γίνει και η οποία θα αφορά σημαντικά αντικείμενα, με ιστορικό τεκμήριο, τα οποία δεν έχουν καταγραφεί ποτέ. Τα πολυάριθμα όστρακα των αποθηκών, που δεν ανήκουν σε κάποιο ενιαίο σύνολο, δεν θα καταγραφούν.
Επισκεφτείτε την ιστοσελίδα εδώ