.widget.ContactForm { display: none; }

Επικοινωνία

Όνομα

Ηλεκτρονικό ταχυδρομείο *

Μήνυμα *

Παρασκευή, 27 Δεκεμβρίου 2013

Προϊστορικά Ιερά Ποσειδώνος: Ακοβίτικα και Σαμία



Το Ομηρικό Ιερό του Ποσειδώνα στην Σαμία, Τριφυλία

Λεπτομέρεια από αττικό ερυθρόμορφο
 καλυκωτό κρατήρα που αποδίδεται στον
 "Ζωγράφο του Μελέαγρου". Ο Νέστορας
 και οι γιοι του θυσιάζουν στον Ποσειδώνα
 στην ακτή της Πύλου.
  
  Από τον Ηρόδοτο μνημονεύεται το σαμιακό Ποσείδιο, ιερό άλσος αφιερωμένο στον Ποσειδώνα, το οποίο έχει αναζητηθεί, χωρίς επιτυχία, στην παραλία του Σαμικού.
 Ο Στραβων 8,343, αναφέρει ότι στους Πυλίους ανήκει το ιερό του 'Σαμίου Ποσειδώνος' ,στην παραλία του Σαμικού, όπου ο Τηλέμαχος, προερχόμενος από την Ιθάκη αποβιβάστηκε και βρήκε τους Πυλίους να θυσιάζουν 'παμμέλανας ταύρους' Οδύσσεια Γ -6 στον ‘μαυρομάλλη’ Σείστη της γης, τον Ποσειδώνα.
  Το ιερό του Ποσειδώνα απείχε , σύμφωνα με τον Στράβωνα, εκατό στάδια από το Λέπρεο, και άλλα εκατό από το "Άννιο" , που πιθανότατα ήταν ο ποταμός Αλφειός.
 Αυτού του ιερού το χάλκινο λατρευτικό άγαλμα, που παρίστανε άντρα χωρίς γένεια και τα δυο χέρια στηριγμένα σε δόρυ, ο Παυσανίας βρήκε και περιέγραψε στην αγορά της Ήλιδας, το οποίο όπως του ανέφεραν , είχε μεταφερθεί από το Σαμικό. Αφότου μεταφέρθηκε στην Ήλιδα, λατρευόταν όχι ως Ποσειδώνας αλλά ως Σατράπης (μάλλον ως Σάραπις)
 Ο Στράβωνας συμπληρώνει για το ιερό αυτό, ότι ήταν πολύ φημισμένο και ότι αποτελούσε το κέντρο της λατρείας όλων των Μακιστίων (των πόλεων της Μινυακής Εξάπολης). Ενδιαφέρουσα είναι η πληροφορία που μας δίνει ότι με πυρήνα την λατρεία σε αυτό το ιερό κηρυσσόταν και η ‘Σαμία’ Εκεχειρία, όπως την ονομάζει. Το ιερό του ‘Σαμιακού Ποσειδίου’ αναφέρει πως ήταν το σημαντικότερο στην περιοχή του Σαμικού περιβαλλόταν από άλσος από αγριελιές. 


Ιερό του Ποσειδώνα στα Ακοβίτικα Μεσσηνίας:
To 1968 κατά τη διάρκεια αντιπλημμυρικών έργων στον ποταμό Άρι, ήρθαν στο φως, στη θέση αυτή, κατάλοιπα αρχαίων οικοδομημάτων. Δέκα χρόνια νωρίτερα στον ίδιο χώρο είχαν περισυλλεγεί χάλκινα ευρήματα λατρευτικού χαρακτήρα, που μαρτυρούσαν την ύπαρξη αρχαίου ιερού. Η ανασκαφή που ακολούθησε από την Αρχαιολογική Υπηρεσία, αποκάλυψε δύο Πρωτοελλαδικά Μέγαρα αλλά και τo βόρειο τμήμα ορθογώνιου οικοδομήματος με κεντρικό αίθριο, που περιβαλλόταν από στοές.
  Το κτίριο θα πρέπει να στεγαζόταν με κεραμίδια λακωνικού τύπου, σε πολλά από τα οποία υπήρχαν εγχάρακτα γράμματα Δ και ΔΑ, δηλαδή: ΔΑ[ΜΟΣΙΟΣ], που μαρτυρούν το δημόσιο χαρακτήρα του. Μεταξύ των ευρημάτων υπήρχαν και σιδερένια ομοιώματα εξαρτημάτων λέμβων και πλοιαρίων, σε σχήμα κουπιού ή πηδαλίου πιθανότατα αφιερώματα ναυτικών, ενώ δύο ενεπίγραφα όστρακα αγγείων επιβεβαιώνουν τη χρήση του χώρου ως Ιερού του Ποσειδώνα κατά την Αρχαϊκή -700 έως -480 και Κλασική εποχή -480 έως -323.

Αφιερωματικό ειδώλιο ιππόκαμπου, μυθικού όντος -
 συμβόλου του Ποσειδώνα. Ακοβίτικα (Iερό του Ποσειδώνος). 6ος - 5ος αι. π.Χ.


ΑΝΑΠΑΡΑΣΤΑΣΗ ΤΟΥ ΙΕΡΟΥ ΤΟΥ ΠΟΣΕΙΔΩΝΟΣ


Printfriendly